العودة   منتديات ميكسولجى > المنتديات العامة "مُغلقة" > كلام والسلام

LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 01-25-2010, 05:32 AM
الصورة الرمزية ™elmaghror
™elmaghror ™elmaghror غير متواجد حالياً
°o.O (لن أطيل الانتظار ) O.o°

™elmaghror is on a distinguished road
إرسال رسالة عبر MSN إلى ™elmaghror إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ™elmaghror إرسال رسالة عبر Skype إلى ™elmaghror
افتراضي رد: ولد وبنت او بنت وولد

انتى اكتبى واحنا هنناقشك بجد

اما بقى حكايه الصفحه البيضه اللى فى حياة الانسان دى مش عند كل الناس

دى انا شايف انها متوقفه على نوع وشخصيه كل انسان

هيا اللى بتحدد

وبعدين مش هينفع اناقشك كدا على الهوا

لازم يكون فى نقط وحدود بنتناقش فيها

مش تقولى صفحه بيضاء ونتكلم فيها وخلاص

كدا هنتكلم كتير وهندخل فى مناطق بعيدة عن الموضوع الاساسى

اكتبى انتى التوبيك وهنشوفه ونناقشك فيه

اوكى يا قمر

يلا مستنين على احر من الجمر اهووو
قديم 01-25-2010, 05:40 AM
الصورة الرمزية Neso
Neso Neso غير متواجد حالياً
روش طحن

Neso is on a distinguished road

ماشي يا باشا بس هو الغرض كلو ف الصفحه البيضه مفيش نقط بس كده استني الموضوع بي عشان انا عملت تجارب عشان اتاكد من كلامي وان شاء الله هابقي اقولكم في صفحه بيضه ف حيات الانسان ولا لا ؟ ولو في كام؟ وايه الفايده منها والباقي انتظروه قي ف الحلقه القادمه ان شاء الله كان معكم المغرور ونيسو من امام بيوت مكسولوجي
قديم 01-25-2010, 01:17 PM
الصورة الرمزية yalla7ob
yalla7ob yalla7ob غير متواجد حالياً
$$ اساطير ميكسولجى $$

yalla7ob is on a distinguished road
إرسال رسالة عبر AIM إلى yalla7ob إرسال رسالة عبر MSN إلى yalla7ob إرسال رسالة عبر Yahoo إلى yalla7ob إرسال رسالة عبر Skype إلى yalla7ob

قبل ما نقول اى حاجة صلو على النبى الاول

الاول انا حبيت قبل ما اتكلم فى التوبيك بتاع النهاردة ان الواحد مينساش انة يشكركم

على مشركتكم فى التوبيكات وان الصراحة التوبيك من دونكم ولا حاجة انا مش بتكلم على التوبيك بتاعى انا بذات لاء انا بتكلم على اى عضو بيكتب توبيك لما يلاقى حد رد علية وشارك فى التوبيك بتاعة اكيد بيكون سعيد جدا ودة الى بيساعدة على الاستمرارية وفى التقدم والعكس العضو الى بيكتب توبيك ومش بيلاقى رد على التوبيك ويلاقى بس نسبة مشاهدة عليا ومافيش رودود ساعتها هيقول لنفسة يافرحتى يا ام احمد
مش ام احمد الى سايبة بنتها على حل شعرها الى فى التوبيك الى قبل دة لاء دى ام احمد تانية خالص المهم ان انا
النهاردة بس عرفت ان الناس الى مش بترود على اى توبيك

بأنهم يلتزمون الصمت الأبدي
(غريبي الأطوار)
الكلمة دى بنسمعها كتير اوى فى الافلام الاجنبى بس ماعلينا
أو لأنني تخيلت يوما أنهم لايملكون من الكلام ماقد يقال
اليوم بس عرفت
أنهم في أمس الحاجه إلى شخص يدلهم على بدايه طريق
(الفضفضه)...
وبتلقائيه وعفويه منهم نجد أروع ماقابلنا من أشخاص
أدركت
أيضا اليوم
(أنني أسوء مما توقعت)

وياريت مكونش اسوء النهاردة واكتبكلم توبيك حلو
نرجع لموضعنا الى هنتكلم فية النهادرة معاكم وهوة الحب

انا سامع واحد بيوقلى الله عليك يا عم عمرو حب مرة واحدة اقولكم اعمل اية لازم اجى على الوتر الحساس شوية وخصوصا لما عرفت ان الاخت نسو

Neso
ميكسلوجي فعال

هتنافس معايا فى كتابة التوبيكات قولت اخيرا هيكون فى حرب توبيكات وانى الاقى رد فعل اجابى مش سلبى
المهم ذى ماقوتلكم من شوية هنتكلم عن الحب بس قبل مانتكلم عن الحب احب اقول حاجة ليكم التوبيك الى فات الى كونت بتكلم فية عن المعاملة والمعناة الى بنعشها فى البيت وفى حياتنا يعنى دى كفيلة بحد ذاتها انها تموت اى انسان بيحاول انة يكون ناجح فى يوم من الايام علشان كدة اخترت موضوع النهاردة عن الحب مخصوص علشان قولت اهى فرصة ان الواحد يفك شوية عن نفسة معاكم ولا
اييييييييييييييييييية
وهنبدا كلامنا بسوئل حلو اوى اوى وهوة
ممكن تحضنى ؟

يوم 21 يناير الى فات كان اليوم العالمى للاحضان
ايون
انا قررت ان يوم 25 الى هوة النهاردة يبقى العيد المحلى لمصر
ولكل اعضاء ميكسولجى
هقتبس كلام حد اعرفه فى الموضوع دة دايما كان بيقولى كلام انا مش فهمة او بمعانا اوضح مكونتش بفكر فية بس معا الوقت عرفت معانا كلامة كويس وكويس جدا كمان:
كان دايما اول ما يجى عكنن عليا ذى ما انا بعكنن عليكم كدة تلوقتى كان بيقولى على طريقة مفيد فوزى

اسمح لي أسألك وأكتم على نفسك : آخر مرة حضنت فيها أمك امتى اقولة انا مش فاكر ؟؟ آخر مرة اترميت في حضن أبوك كان من كام شهر برضة هتكون اجابتى لية نفس اجابت الوسئل بتاع امى برضة مش فاكر ؟؟
إحنا بنقول أننا ما بنحضنش أهلنا عشان عندنا مشاكل معاهم.. لكن العكس هو الصحيح : إحنا عندنا مشاكل معاهم عشان ما بنحضنهمش..
احضن ياض منك لة

كام واحد بياخد أخته الصغيرة في حضنه وينصحها بدل ما ينكد عليها عيشتها ويشغلها خدامة لحسابه..؟؟ كام شاب ارتمى في حضن أمه أو أخته الكبيرة وبكى وهو بيحكيلها على مشاكله ومعاناته..؟؟

أما عن السؤال الأكثر مأساوية فهو : كام واحد متجوز بيحضن زوجته حضن خالص كده لله في لله..؟! من الإحصائيات المؤسفة استبيان عن العلاقة بين الأزواج كان معمول على أحد المواقع الشهيرة وكانت نتيجة الاستبيان أن 20% فقط من المتزوجين اللي مر على زواجهم أكتر من سنتين هم اللي لسة بيبادلوا بعض مشاعر الحب المجردة بعيداً عن العلاقة الجسدية..

إحنا بقى عندنا حالة غريبة من الجفاء تجاه بعضنا البعض .. يمكن عشان المعاناة والحالة الصعبة اللي احنا عايشين فيها.. أو يمكن عشان الجمود اللي أصاب العلاقات البشرية في عصرنا الحالي وسيطرة المادة على كل شيء.. لكن المشكلة أن الجفاء ده بيزود الطينة بلة وبيخلينا مخنوقين أكتر من العيشة واللي عايشينها..

إيه رأيكم لو نبدأ من النهاردة كل واحد يحضن 3 أشخاص مثلاً كل يوم من أهله أو قرايبه أو أصحابه .. حضن عميق كده وخالص لوجه الله.. وننشر الفكرة دي وسط الناس واكيد هنحس بالفرق..

وابقى قبلونى فى الحلقة الجاية دى كلمة المفتش كورمبو الى انا كونت بكتب حلاقئيتها وتوقفت علشان الكلمة دى غيظانى اوى على فكرة انا مش عارف احوط ليها سبب يعنى اية ابقا قبلونى فى الحلقة الجاية طب افرط يعنى مثلا ان انتا مجتش كونت تعبان مثلا افضل انا بقا ملطوع فى الشارع لما سلامة امك تيجى يعنى ولا اية كلمة غريبة اوى مش كدة وبخصوص الكلمة ادى احب برضة اقولكم شوية حجات وهيا
انى ارجع معاكم بشوية ذكريات عشتها وبرضة بحبها اصل بلمختصر المفيد هنتكلم عن كل حاجة فيها كلمة حب

زماااان وانا فى الكليه جات عليا فتره فقدت فيها الحب الحب بكل انواعة حب المذاكرة حب البنات حب اى حاجة حاسس كدة ان انا اصلا مش عايش علشان احب

وعن الدراسة والكلية
والصحيان الصبح بدرى ومذاكرة وامتحانات ووجع دماغ وارف وياحسرة فى الاخر النهاية واحدة وهيا الشارع بما يحملة من كل حاجة ياعينى ياشارع بتشيل ناس كتير اوى وساكت
مش عاوز انزل احضر محاضرات,مش عاوز انزل اشوف دكاتره..
حاله من فقدان الحب فى كل حاجة وبذات فى الدكتور الجديد اللى كان محسسنى اننا اغبيا. وهوة بس الى فيطن
بس جيت فى يوم قولت لازم احب الحياة واحب نفسى شوية
لدرجة انى فاكر ان فى يوم
صحيت بدرى اصل مكنش جيلى نوم يومها من الدوشة بتاعت اصحابى اصل انا كونت قاعد فى مساكن الطلبة علشان من الصعب انى اسافر من المنصورة لى القاهرة كل يوم المهم صحيت يومها الساعة
الثامنه والنصف,
وبدأت فى ترتيب السرير وبما ان كل حد بيكون نازل مستعجل,
وربنا مايوريكو شكل الاوضه بتكون عامله ازاى,
ولا ريحة الشربات والجزم اية اخر صايحة فى عالم الجيافة والارف بعيد عنكم
وفى تمام الساعه التاسعه فتحت الراديو

وسيلة التسليه الوحيده المتوفره لينا فى سكن الطلبة
وبدات دقات الساعه التاسعه وسمعت:
الى ربااااااااااااااات البيوت...
طب مايراعوانا طيب مش احنا عندنا احاسيس ولا اية

تخيلو بقا وانا بسمع برنامج الى ربات البيوت وعلى فكره كنت بحب اسمع صفيه المهندس جدااا من صغرى كانت ممتى ربنا يدها طولت العمر ويشفيها يارب كانت بيتشغلها الله واهو ادينى انا تلوقتى بسمعها بدل ممتى وكونت مستغرب جدا من حكاية مرزووق دى مش عارف اية حكايتة بظابت والصراحة معرفش هوة بيروح فين وكانت صفية المهندس فى كل حقلة كانت بتقول

(انت فييييييين يامرزووووووووق)

ومرزق مكنش بيرود بغلاسة اهلة امة المهم

فتحت البلكونه علشان الشمس تدخل الاوضة وتتهوا شوية من الريحة الجزم والشربات ياة كانت ايام احنا ماكوناش بنجيب رش للناموس علشان اصلا الناموس كان يخاف يدخل عندنا علشان عارف مصيرة كويس هيموت مخنوق ومشلول من الريحة وبما انى كونت كل يوم بعمل خناقة بسبب الاوضة ونظافة الاوضة الاقى العيال يقلولى طيب حاضر وينضفو الاوضة وبعد ساعة واحدة ترجع الاوضة ازبل من الاول اعمل اية ناس مش بتحب النظافة

وبما انى بسمع ربات البيوت دة فى حد ذاتة مكنش تصرفات بنى ادم رايح يتعلم لاء دى تصرفات واحد قاعد متستيت فى البيت جنب امة
وفضلت مستنى رجوع جوزى من شغله قصدى رجوع احصابى من الكليه,
علشان النهاردة يوم الفلاطين وعوزين نخرج نشوف قصص الحب الى على الكورنيش ونتابع حلقات مهند فى شارع الهرم

ومعا نهاية اليوم وبعد ماشوفت قصص الحب الرهيبة الى تقطع القلب فكرت فى الانتحار كذا مرة علشان من لاقى الحب دة الى بيقولو علية ومش عارف دة بيتجاب من السوبر مركت ولا اية نظامة ولايمكونش ريحة الشربات والجزم الى مش بحبها هيا الى عملة فيا كدة
حاسس ان كل حاجه حواليا عماله تقولى بطل حب فى اى حاجة وفى كل حاجة
انتا عمرك ماتعرف تحب يافاشل يافاشل يافشل يافشل
كفاييييييييييييييييييييييييييييييييييية

حاسس انى هيجى يوم واكرة فية نفسى
تفتكرو الحب بقا مش موجود فى حياتنا فعلا
ولا هوة موجود بس واحنا مش شيفينة
ولا ميكونش الواد مرزززوووووووق دى الى مخبيبة وعامل نفسة عبيط
وفى النهايه كما قالت سهير البابلى مين سرق مصر؟

انا هقول مين سرق مصر وسرق منى الحب ؟
وبمناسبة الحب ,ايييييييييه اة الحب اللى تيزه ده فييييييييه؟
شايفين عندها كام سنه؟شايفين حبها لنفسها عامل الزاى
دا احنا نروح نموت احسن.

بس الست دى الوحيدة الى ماشية بنصيحة الزعيم مصطفى كامل لايئس معاة الحياة ولا حياة معا اليئس علشان كدة انا اكتشفت انى بحبها اة والله بحبها بحب فيها ثقتها فى نفسها وتحدى اى عقبة فى حياتها علشان كدة قولت دة احنا نروح نموت احسن علشان الاسف
مش عارفين الحب الحب مش انك تحب بنت لاء الحب انك تحب اى حاجة وتواجة اى حاجة بلحب
وبما انى عندى احاسيس و حب متدافقة بكثرة فاقولت لازم اتكلم عن الحب من وجهة نظرى انا عمرو yalla7ob وبس

yalla7ob
رقصنى يا جدع

وبما ان الواحد النهاردة فى حالة حب ونقاء وخلاص هنودع حكاية هرد اتاك والشوكر الى كان هتجيلى فى توبيكاتى الاولة قبل ما اتجة اتجاة عكسى تماما فلازم اقولكم حاجة مهمة جدا ان الحب ياخوانا مش كلمة سهلة تتقال فى اى وقت يعنى ذى تلوقتى الاسف بنشوف الحب عبارة عن استثمار مابين الشاب والفتاة يعنى اصل انا عندى ارض وانا بابى سفير تفكيرهم بقا بيكون الزاى اقولكم بما انك عندك ارض انا بقا هحوطلك ثم فى الاكل بعد سنتين كدة واورث انا الارض بقا وانتا يبقا ربنا يرحمك وهوة بقا هيكون تفكيرة الزاى انتى ولدك سفير يبقا اكيد هيشغلنى فى اى وظيفة حكومية ياة ياة دة انا هزل اصحابى وكل الناس الى انا اعرفهم علشان يبقئو يعملولى الف حساب بعد كدة
والاسف هوما الاتنين بيقولو كلمة بحبك
تفتكرو دة اسمة حب

علشان كدة
لازم يكون بدل كلمة بحبك يكون الاول فى احسايس ومشاعر صداقة ومش غير كدة

مش الفكرة انك توطى علشان تقولها انا بحبك لاء بلعكس مش كدة خالص
الفكره انك بتخضع لقلب حبك ومستعد انة يضحى بلكون علشانك ومش معنا انك توطى بلاش توطى دى تنحنى ليها انك ضعيف او ضعف فى شخصيتك لاء دة هوة الحب الصافى الحقيقى وابقا اتفرج على فلم تيتانيك وانتا تعرف

مش الفكرة انك انتا وهيا تمشى فى طريق طويل ملهوش نهاية
بس اكيد هيكون لية نهاية لو انتو الاتنين مشتوة سوا

الحاجة بقا الى ملهاش مبرر حقيقى ان الواحد بيشوف واحد وواحدة قاعد فى روكسى او فى اى حتة وتلاقى الولد راج جاب وردة من بتاع الورد وقام ادها للبنت الى هوة بيقول انة بيحبها وفجاءة نشوف ان هوة بيقولها ماتيجبى خمسة جنية حق الوردة دى هيا طابعا هتقولة بتقول اية طب اية رائيك بقا مافيش مفلوس طابعا هوة هيقوم رزعها بالقلم على وشها وياخود الوردة ويمشى الاحاسيس مش انك تجيب وردة وهيا الى تعبر عن حبك لاء الاحاسيس ان احاسيسك هيا الى تعبر عن نفسها
وسعتها بوردة او من غير وردة انتا كدة وصلت وحمدالله على سلامة الوصول

وبرضة مش الفكرة انك تكون واد حلو وروش وابن نكتة وتقعد تقول فى نكت طول الوقت علشان تخليها ضضحك وفى عقلك اول ما ضضحك تبقا اوبص يامعلم دى وقعت خلاص بلعكس دى سعتها بتقول فى عقبل بلها اية التافة دة وبين نفسها عايزة تقوم ددبحك علشان تترحم من دم امك شوية يعنى مش شرط انك تعرف ترسم البسمة على وجهة اى انسانة بس الاهم من كدة انك تسئل نفسك انتا قادر على مسح دموعها واحزانها الاول !!!!
انا بقول حاجة غلط ولا اية ياجماعة ماتقولو طيب متسوبنيش قاعد اتكلم كدة معا نفسى وخلاص

وبرضة مش الفكرة انك لما تكون بتكلمك تبقا قاعد وشك فى وشها وفى عقلك الباطينى بتقول ياما نفسى اشيلك وادخلك المطبخ واحوطتك فى الفرن واكلك ياسيتى انا جعان جعان جعان وطبعا انتا مش بتقول لها كدة لاء دة كلة فى عقلك الباطينى ذى ماقولت من شوية يعنى بدل ماتبقا حاطط وشك فى وشها وقاعد بتفكر فى حجات تانية ذى معديتك مثلا وطابعا مبين ليها انك مهتم بكلامها معا انك ساكت ومش بتتكلم واخرص علشان متكونش كدة لازم يكون عندك دم ياجبلة من لة ان كلمة الاحترام مش معناها انى اول ما اشوفك اقولك اهلا وسهلا ياسعادة الباشا او ياسعادة الرئيس معا ان الرئيس دة عن ادمك بس ماعلينا الاحترام انك تجبر الشخص انة يحترمك حتا لو انتا ساكت واخرص

تعالو بقا على الاغرب يعنى بنشوف ان الولد علشان يوصل لقلب البنت يقوم لائماجايب ليها عروسة لائما يرسم لها قلب ياواد يارومنسى انتا يخربيت عقل اهل على الصبح لاء مش كدة طابعا قبل ما تجيب العروسة او ترسم لها قلب والقلب دة طابعا بيكون قلبك سئلت نفسك لو فى لحظة انك تقدر تحفظ قلبها واسمها اوحتا صورتها فى قلبك لو مهما حصل

اهم حاجة ان احاسيسك توصل قبل كلامك
وعندها فاتكلم كما تشاء

بـ حـ ــ ـبـ ـ ـك

بحبــك يا عالمى الضائع بحبك ولا تستطيع السطور ان تحمل كل كلماتى اكتب لك بحبر معطر بعطر الياسمين اليك ارسلت كلماتى مع الطير اقول بحبك بهمس ..
اهمس لك فى اذنك انا لا اريد ان يسمع حبى احد احب ان تسمعنى وحدك انت حبى وعالمى الخاص ولا يقراء كلماتى غيرك حتى لو قرأها العالم لا يفهم كل معانيها فهيا كلمات بمعنى لا يفهمه غيرك كلماتى بسيطة فى معناها ولكن تحمل احاسيسى لك اتمنى ان يوصل كل الاحساس الى اجمل احساس عندىوهو انت وقلبك يقراء كل معانيها وتدرك كم يكون الحب فى داخلى لك يا حُب لا نهاية له ..

ياريت اكون فهمت الحب صح

تحياتى اخوكم
عمرو

بحبكم كدة ذى منتم علشان انتم اجمل حاجة فى الحياة
اعضاء منتدى ميكسولجى

لا تأسفن على غدر الزمان لطالما
رقصت على جثث الأسود كلابا
لا تحسبن برقصها تعلو على أسيادها
تبقى الأسود أسودا والكلاب كلابا
تبقى الأسود مخيفة في أسرها
حتى وإن نبحت عليها كلاب
تموت الأسد في الغابات جوعا... ولحم الضأن تأكله الكــلاب